info@nomads-media.pl
Jak stworzyć personę marki krok po kroku?
Jak stworzyć personę marki?
Z tego wpisu dowiesz się, czym jest persona oraz jak stworzyć personę własnej marki. Opracowanie persony marki to istotnie jeden z najważniejszych kroków przy tworzeniu strategii marketingowej czy komunikacyjnej.
Czy persona jest Ci potrzebna?
Jeśli czytasz ten wpis, najpewniej pracujesz właśnie nad stworzeniem persony swojej marki. A może dopiero usłyszałaś o tym narzędziu i chciałabyś dowiedzieć się, jak może pomóc Ci w rozwoju Twojego biznesu.
Musisz wiedzieć, że stworzenie persony to jeden z najważniejszych kroków przy opracowywaniu strategii działań biznesowych. Nie ma dobrej strategii bez dobrze opracowanej persony!
Dzięki stworzeniu persony z pewnością:
– łatwiej wybierzesz odpowiednie kanały komunikacji;
– przygotowanie oferty czy treści na stronę zajmie Ci mniej czasu;
– otrzymasz świetną bazę do budowania zaangażowanej społeczności wokół Twojej marki;
– szybciej dotrzesz do klientów, na których Ci zależy;
– marketing Twojej marki będzie znacznie efektywniejszy.
Pierwszym krokiem do wczucia się w użytkowników Twoich produktów lub usług jest zawieszenie własnego spojrzenia na świat, aby zobaczyć go oczami własnej grupy docelowej. Jak to zrobić? O tym poniżej!
Czym jest persona?
No dobrze, ale czym tak właściwie jest ta “persona”? Persona to Twój modelowy klient. Dobrze opracowana przypomina bohatera z książki lub filmu. Ma pasje, mocne strony, wady, marzenia i obawy.
Na pewno znane Ci jest już pojęcie grupy docelowej. Dla przypomnienia -grupa docelowa to określona grupa osób, do których chcesz dotrzeć za pomocą kanałów komunikacji Twojej marki. To osoby, które będą najbardziej zainteresowane Twoimi treściami, produktami lub usługami. Prawdopodobnie łączy ich kilka wspólnych cech – np. zainteresowania, wykształcenie, sposób spędzania wolnego czasu, pragnienia, marzenia i motywacje.
Grupą docelową marki, która sprzedaje pastę do zębów nigdy nie jest „każdy, kto myje zęby”. Niektórzy szukają pasty wybielającej, inni są wrażliwi na kwestie ekologiczne, podczas gdy jeszcze inną pastę kupują weganie czy rodzice dla swoich dzieci, by nauczyć ich poprawnego mycia zębów. W przypadku każdego z tych, jakby się mogło wydawać błahych produktów, potrzeba i perspektywa użytkownika jest zupełnie inna.
Przy określaniu grupy docelowej powinno użyć się kilku person. Persona jest o wiele węższym pojęciem niż grupa docelowa.
GRUPA DOCELOWA = X RAZY PERSONA
Jak stworzyć personę?
By stworzyć personę marki potrzebujesz pozyskać poniższe informacje:
Cechy demograficzne: płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie, stan cywilny, dzieci
Cechy psychograficzne: przekonania, wartości, motywacje, motto życiowe
Edukacja: wykształcenie, skończone szkolenia
Zatrudnienie: branża, rodzaj wykonywanej pracy, stanowisko, ścieżka kariery, wielkość firmy, wielkość zarobków
Sytuacja finansowa: jaka jest jej sytuacja finansowa? czy ma kredyty? oszczędności? inwestuje?
Zainteresowania: co robi w wolnym czasie? gdzie jeździ na wakacje? jakie ma pasje?
Preferencje zakupowe: w jakich sklepach robi zakupy? jakie formy płatności stosuje? czy robi zakupy przez Internet? jakimi markami się otacza?
Cele: jakie ma ambicje? co chce osiągnąć? na czym najbardziej jej zależy? o czym marzy? jaki jest jej system wartości? jakie wyzwania przed nią stoją?
Media i kanały komunikacji, z których korzysta: czy biegle posługuje się nowymi technologiami? czy i ile korzysta z mediów społecznościowych? za pomocą jakiego urządzenia łączy się z Internetem? w jakich godzinach korzysta z Internetu? jakie portale odwiedza najczęściej?
Problemy: jakich informacji szuka? jakie problemy próbuje rozwiązać? w jakiej sprawie chciałaby uzyskać pomoc?
Obawy/frustracje: czego się obawia? co powstrzymuje ją przed zakupem produktu/usługi? w obawie przed czym decyduje się na zakup produktu/usługi? co ją irytuje?
W jaki sposób pozyskać informacje?
Jak znaleźć odpowiedzi na powyższe pytania? O to kilka sprawdzonych metod:
Przeprowadź ankietę wśród obecnych klientów
Możesz dowiedzieć się wiele o swoich klientach dzięki rozmowie telefonicznej, komunikacji na czacie online lub wymianie zaledwie kilku e-maili. Rób notatki, aby zidentyfikować kluczowe cechy wspólne oraz konkretne spostrzeżenia i słowa, które się w nich przewijają. Powinieneś zacząć dostrzegać je nawet po 3-5 wywiadach. Możesz również spojrzeć na poprzednie rozmowy i dokonać ich analizy.
Przeprowadź wywiady i ankiety na Facebookowych grupach
Siła społeczności jest naprawdę ogromna i z pewnością wiele osób zgodzi się odpowiedzieć na Twoje pytania. Pamiętaj, by wybierać te grupy, na których znajdują się osoby z Twojej grupy docelowej.
Przeanalizuj media społecznościowe
Dowiedz się jak najwięcej o tym, kto obserwuje Cię w mediach społecznościowych. Nie bój się zadać klientom konkretnych pytań wprost publikując post lub relację. Sprawdź także, kto obserwuje Twoją konkurencję (zwłaszcza jeśli nie masz jeszcze własnego profilu). Media społecznościowe to prawdziwa kopalnia informacji!
Sprawdź swoje statystyki
Jeśli prowadzisz już jakiś czas swoją stronę internetową lub media społecznościowe koniecznie sprawdź analityki. Google Analytics to najpopularniejsze narzędzie do zrozumienia, w jaki sposób ludzie znajdują Cię w sieci i korzystają z Twojej witryny.
Kolejne godne uwagi narzędzie to Facebook Audience Insights, które pozwala lepiej zrozumieć odbiorców, ich styl życia i zainteresowania, aby pomóc Ci w tworzeniu bardziej odpowiednich i atrakcyjnych treści. To narzędzie zostało stworzone, aby umożliwić reklamodawcom skuteczniejsze kierowanie reklam, ale z powodzeniem można użyć go także, by dowiedzieć się więcej o odbiorcach marki, nawet jeśli nie reklamujesz się na Facebooku.
Sprawdź, jakie tematy dotyczące Twojego produktu lub usługi interesują ludzi w sieci
Polecam Ci również sprawdzić stronę www.answerthepublic.com, gdzie po wpisaniu nazwy Twojej branży lub kategorii produktów, które sprzedajesz, dowiesz się, na jakie pytania odpowiedzi szukają Twoi potencjalni klienci.
O czym musisz pamiętać w trakcie tworzenia persony?
- Nie twórz zbyt wielu person, zwłaszcza jeśli masz małą firmę i zwięzłą ofertę. Kilka modelowych klientów w zupełności wystarczy.
- Opieraj się przede wszystkim na zebranych w trakcie researchu danych, dopiero później na swoich przypuszczeniach.
- Nie zaczynaj tworzenia persony od jej zdjęcia. Wizualne wyobrażenie może okazać się zbyt sugestywne.
- Postaraj się przede wszystkim zrozumieć motywacje Twojej persony. Co tak naprawdę sprawia, że decyduje się ona na zakup konkretnego produktu lub usługi oraz jakich informacji poszukuje w sieci.
- Opis Twojej persony powinien być szczegółowy, ale jednocześnie nie przekraczać 1 strony. Skup się przede wszystkim na tych elementach, które realnie wpływają na jej zachowania.
Tworząc personę, warto wyjść także poza schemat tradycyjnego „kupującego”.
Oto kilka innych istotnych postaci:
Influencerzy – mam tu na myśli ludzi, którzy choć nie kupują bezpośrednio produktu, istotnie wpływają na faktycznego nabywcę. Dobrym przykładem tego zjawiska są księgowi, którzy mówią właścicielom małych firm, jakiego oprogramowania księgowego używać, lub projektanci wnętrz, którzy polecają swoim klientom konkretnych producentów mebli czy materiałów wykończeniowych.
Anty-persony – to dokładne przeciwieństwa persony marketingowej. To fikcyjna postać, która przedstawia grupę ludzi, którzy nie są Twoimi docelowymi klientami.
Jak korzystać z persony?
Istnieje kilka sposobów wykorzystania person do wpływania na strategię komunikacyjną i marketingową marki.
Styl i ton marki
Użyj persony, aby nadać tworzonym treściom odpowiedni styl i ton. Innego języka, żargonu czy stylistyki grafik użyjesz w komunikacji z mężczyzną w średnim wieku, a innego zwracając się do nastoletniej kobiety, która właśnie rozpoczyna studia.
Strategia rozwiązywania problemów
Bardzo dużo osób szuka sposobu na rozwiązanie swoich problemów zadając pytania w Internecie. To doskonała okazja, aby zaprezentować swoje towary lub usługi i pokazać, w jaki sposób rozwiązują one dane problemy. Z tego powodu w stworzeniu persony tak ważne jest określenie jej frustracji oraz problemów, a także sposobu działania i miejsc, w których będzie szukała rozwiązań.
Dobranie odpowiednich słów kluczowych
Persona pomoże Tobie również określić czego Twoi potencjalni klienci szukają w Internecie. Dzięki temu łatwiej znajdziesz dodatkowe wyrażenia kluczowe, które nie są tylko typowymi wyrażeniami w branży, w której działasz.
Przygotowywanie postów blogowych
Zrozumienie, kim są Twoi idealni klienci, jakie są ich zainteresowania, w jaki sposób wchodzą w interakcje w Internecie, istotnie pomoże Ci wybrać tematy na wpisy blogowe, które ich zainteresują. Dzięki temu z pewnością zwiększysz liczbę osób odwiedzających Twoją stronę i czytających bloga.
Treści na stronie internetowej
Twoja witryna może być pierwszą rzeczą, którą zobaczą potencjalni klienci. Musisz upewnić się, że treść Twojej witryny, a także jej projekt, są dostosowane do potrzeb Twoich docelowych klientów. Użyj person tworząc projekt strony i treści, które się na niej znajdą.
Prowadzenie mediów społecznościowych
Równie istotne jest to gdzie, kiedy i w jaki sposób publikować powinno się publikować treści. Dzięki temu zapewnisz im dobrą widoczność i zyskasz pewność, że trafią do Twojej grupy docelowej. Dlatego tworząc personę dowiedz się z jakich mediów społecznościowych korzystają Twoi potencjalni klienci, o której najczęściej są w nich aktywni i w jaki sposób z nich korzystają.
Jak stworzyć personę - konsultacja indywidualna
Czujesz, że Twoje dotychczasowe działania marketingowe nie przynoszą upragnionych efektów? Chcesz ogarnąć chaos komunikacyjny swojej marki? A może potrzebujesz wsparcia przy tworzeniu persony? Umów się na indywidualną konsultację marketingową.