Jak stworzyć strategię marketingową?

Stawiasz właśnie swoje pierwsze kroki w biznesie online. Z każdej strony otaczają Cię rozmaite kanały komunikacji. Zakładasz konta. Najpierw na Facebooku, potem na Instagramie. W międzyczasie słyszysz, że dobrze byłoby, gdyby posty pojawiały się także na LinkedInie, że warto być na Pintereście, no i oczywiście nie może zabraknąć Cię na Tik Toku. A jeszcze strona internetowa, newsletter, blog, SEO, reklama… Zaczynasz się w tym wszystkim gubić i powoli ogarnia Cię chaos….

Nie wiesz, jak to wszystko uporządkować. Nic dziwnego. W końcu robiąc tysiąc rzeczy na raz, rzadko kiedy jesteśmy w stanie robić je dobrze. Wbrew pozorom rozwiązanie Twojego problemu jest bardzo proste. To strategia marketingowa, która pozwoli Ci określić kierunek działań i cele, jakie chcesz osiągnąć. 

Stworzyliśmy ten post, by pokazać Ci, że stworzenie strategii jest podstawą w prowadzeniu biznesu. Bez opracowanej strategii Twoje działania będą przypadkowe, chaotyczne, nie zawsze dopasowane do grupy docelowej, a przez to nie przyniosą upragnionego skutku. 

Przeczytaj artykuł do końca, bo przygotowaliśmy dla Ciebie  bezpłatny PDF do pobrania, który pomoże Ci stworzyć własną, „uszytą na miarę” strategię marketingową. 

JAK POWINNA WYGLĄDAĆ STRATEGIA MARKETINGOWA?

Zacznijmy od tego, czym tak w ogóle jest strategia marketingowa? Według Encyklopedii Zarządzania startegia marketingowa „oznacza zespół jasno określonych działań i zasad postępowania, które przedsiębiorstwo musi spełnić, aby efektywnie prowadzić swoją działalność i osiągnąć maksymalizację zysku. Jej formułowanie to proces decyzyjny, polegający na wytyczeniu najistotniejszych problemów oraz określeniu sposobów ich rozwiązań.”  W skrócie strategia marketingowa powinna określać Twoje cele, jakie chcesz osiągnąć oraz sposoby ich realizacji.

I nie – twoja strategia nie musi być obszerną księgą, składać się z kilkudziesięciu stron, analiz i rozważań. Równie dobrze może być zwyczajnie kilka slajdów w Power Poincie. Wystarczy, że będzie skrojona pod potrzeby i cele Twojego biznesu. STRATEGIA MA POMÓC CI DZIAŁAĆ i nie marnować Twojego czasu!

STRATEGIA MARKETINGOWA - OKREŚL SWOJE CELE

Zacznij od ustalenia CELU, jaki chcesz osiągnąć. Cele marketingowe powinny wyznaczać kierunek działania, być konkretne, mierzalne, umiejscowione w czasie i przede wszystkim REALISTYCZNE. Samo stwierdzenie “chcę sprzedawać więcej” nie jest zbyt dobrym określeniem celu. Musisz wyznaczyć dokładne ramy czasowe oraz ilość wyrażoną np. w procentach. Określenie „chcę w przeciągu dwunastu miesięcy zwiększyć sprzedaż o 50%” jest już znacznie bardziej precyzyjne.

Cele marketingowe nie powinny oczywiście ograniczać się wyłącznie do zwiększenia sprzedaży. Mogą one dotyczyć na przykład:

  • comiesięcznego wzrostu fanów na Facebooku o 100 osób,
  • poszerzenia świadomości marki,
  • poprawienia wizerunku marki w oczach docelowej grupy odbiorców,
  • zwiększenie ruchu na stronie internetowej o X% w pół roku,
  • zbudowania swojego wizerunku jako profesjonalisty oraz eksperta poprzez publikację artykułu w eksperckim czasopiśmie,
  • wprowadzenie nowego produktu i wypromowane go w przeciągu trzech miesięcy,
  • rozbudowanie bazy mailingowej o X subskrybentów w ciągu miesiąca,
  • pozyskanie X subskrybentów na swoim kanale na YouTube w pół roku,
  • a także wielu innych celów marketingowych.

Musisz sobie odpowiedzieć na pytanie – jakie cele ma realizować prowadzenie Twojego biznesu?

Jeśli wyznaczysz kilka celów, warto zbudować również ich hierarchię. Dzięki temu łatwiej ustalisz na jakie działania musisz poświęcić więcej czasu oraz dobór jakich narzędzi na danym etapie będzie najważniejszy.

STRATEGIA MARKETINGOWA - ANALIZA SYTUACJI WYJŚCIOWEJ

Drugim krokiem w zbudowaniu skutecznej strategii marketingowej, jaki musisz wykonać, jest przeprowadzenie analizy sytuacji wyjściowej. Powinna ona dotyczyć zarówno sytuacji zewnętrznej, jak i wewnętrznej.

Rozpocznij od umiejscowienie swojego biznesu na rynku. Przeanalizuj swoją konkurencję i określ jakie są jej mocne, a jakie słabe strony. Czym wyróżnia się Twoja marka, produkt czy usługa na jej tle. Co warto poprawić, aby polepszyć swoją pozycję wyjściową. Przeanalizuj również co stanowi zagrożenie dla Twojego przedsięwzięcia oraz gdzie widzisz szansę.

Dokonaj analizy sposobu prowadzenia swoich kont w mediach społecznościowych, wyglądu i funkcjonalności strony internetowej, aby określić co możesz ulepszyć. Zastanów się również nad swoimi mocnymi oraz słabymi stronami. Dzięki temu zdobędziesz konkretną wiedzę, na czym Twój biznes powinien być oparty, co musisz poprawić, a czego nie wykorzystywać i nie pokazywać.

Dla przeprowadzenia obiektywnej i dobrej oceny, służy wykonanie analizy SWOT (z ang. Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats), która wyróżnia cztery główne czynniki: mocne strony, słabe strony, szanse oraz zagrożenia. Obszary te należy odnieść do sytuacji i warunków zewnętrznych oraz wewnętrznych.

Konkretne informacje jak wykonać analizę SWOT + tabelę do uzupełnienia znajdziesz w naszym PDF-ie.

STRATEGIA MARKETINGOWA - GRUPA DOCELOWA

By zacząć działać, musisz wiedzieć, DO KOGO kierujesz swoje działania. Postaraj się jak najlepiej poznać swoich potencjalnych klientów i wsłuchać się w ich potrzeby, aby móc zaproponować najlepsze dla nich rozwiązania oraz obrać najskuteczniejsze kanały komunikacji.

Zbuduj personę, aby zwizualizować sobie swojego potencjalnego klienta. A nawet kilka person, jeśli celujesz w klientów o różnych profilach.  Aby określić personę musisz odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Jaką ma płeć?
  • Ile ma lat?
  • Czym się zajmuje?
  • Jaki ma stan cywilny?
  • Jakie ma cechy charakteru?
  • Gdzie mieszka?
  • Jakie ma wykształcenie lub kim jest z zawodu?
  • Jak spędza czas wolny?
  • Jakie ma pasje?
  • Jakie ma codzienne problemy?
  • Czego oczekuje i do czego dąży?
  • W jaki sposób zaspokoisz jego potrzeby?

Im dokładniej zbudujesz personę, tym więcej dowiesz się o swojej grupie docelowej, ponieważ persony są przedstawicielami osób, które będą Twoimi potencjalnymi klientami.

A gdy już określisz swoją grupę docelową… to bezpłatne narzędzie od Facebooka – FACEBOOK AUDIENCE INSIGHTS –  pomoże Ci sprawdzić, jakie strony polubiły osoby właśnie z tej grupy. W jaki sposób możesz to wykorzystać? Sprawdzisz jaką komunikację i jakie treści publikują te strony. Dzięki temu możesz się zainspirować przy tworzeniu własnych materiałów.

Dodatkowo w Internecie znajdziesz sporo stron, najczęściej w języku angielskim, które pomogą Tobie stworzyć personę. Oto kilka z nich:

Poniżej znajdziesz przykładową personę stworzoną na ostatniej z podanych stron. 

STRATEGIA MARKETINGOWA - KANAŁY KOMUNIKACJI

Dzięki sumiennemu określeniu grupy docelowej, dowiesz się, jakimi środkami komunikacji dotrzeć do swoich potencjalnych klientów oraz jakiego należy używać języka, aby twój biznes, produkt czy marka były dla nich autentyczne, a oferta zrozumiała i spójna.

Lista kanałów komunikacji marketingowej zdaje się nie kończyć…. W dodatku co chwilę dochodzą nowe kanały, nowe aplikacje, tak naprawdę w tej kwestii SKY IS THE LIMIT. Te najbardziej podstawowe cyfrowe kanały komunikacji marketingowej to przede wszystkim: social media, blogi, artykuły sponsorowane, aplikacje, strony internetowe, newslettery, reklamy w Internecie czy webinary.

Pamiętaj, aby w swojej strategii marketingowej nie ograniczać się wyłącznie do jednego kanału komunikacji. Jednak nie zapominaj również o tym, że nie musisz korzystać ze wszystkich. Lepiej skupić się na prowadzeniu komunikacji tylko w kilku kanałach, ale robić to naprawdę dobrze.

Jak zatem wybrać kanały komunikacji w swojej strategii marketingowej? Z pomocą przychodzi oczywiście stworzona przez Ciebie wcześniej persona. To na jej podstawie należy dokonać analizy, gdzie podobne jej, rzeczywiste osoby, znajdziesz online.

O dostosowaniu kanałów komunikacji z etapami pozyskiwania klientów pisaliśmy więcej w poprzednim artykule „Jak stworzyć lejek sprzedażowy w małej firmie?”

STRATEGIA MARKETINGOWA - WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI

Każda strategia marketingowa powinna mieć jasno określone wskaźniki efektywności. Dzięki nim zmierzysz skuteczność swoich działań w Internecie. Obecnie istnieje wiele narzędzi analitycznych oraz sposobów na określenie efektywności. To, po które z nich sięgnąć zależy od celów, jakie zostały przez Ciebie określone na samym początku tworzenia strategii marketingowej.

W świecie online możesz dokładnie zbadać ruch na stronie, skuteczność kampanii reklamowej, efektywność kampanii mailingowej, określić współczynnik konwersji, czas jaki potrzebujesz na odpowiedź swoim klientom, zasięg postów w mediach społecznościowych oraz zaangażowanie użytkowników, koszty pozyskania nowego klienta poprzez Internet i wiele, wiele innych.

Wskaźniki efektywności musisz analizować już w trakcie prowadzenia działań, ponieważ tylko wtedy masz możliwość wyciągnięcia odpowiednich wniosków i wprowadzenia ewentualnych zmian. Pamiętaj jednak, że aby zobaczyć efekty swoich działań online, musisz w niektórych przypadkach uzbroić się w cierpliwość.

STRATEGIA MARKETINGOWA - PLAN DZIAŁANIA

Ostatnim krokiem jest stworzenie planu działania. Plan działania to harmonogram, w którym w konkretny sposób musisz określić:

  • kiedy zrealizujesz dane działania lub jaki będzie czas ich trwania w danym kanale komunikacji,
  • co jest tobie potrzebne, aby je zrealizować,
  • jaki planujesz przeznaczyć na to budżet.

Plan działania pomoże Tobie w dotrzymaniu terminów i kontrolowaniu czy w jakimś obszarze są opóźnienia, czy wszystko jest prowadzone zgodnie z planem.

Przykładowy plan działania oraz specjalną tabelę do stworzenia swojego pierwszego harmonogramu znajdziesz w naszym PDF-ie.

Mamy nadzieję, że nasz artykuł okazał się dla Ciebie pomocny. By opracowanie strategii było jeszcze łatwiejsze, przygotowaliśmy dla Ciebie bezpłatny PDF do pobrania. To ponad 20 stron skondensowanej wiedzy i ćwiczeń, które pomogą Ci osiągnąć wyznaczone cele!

strategia marketingowa - Pobierz bezpłatny pdf

Spodobał Ci się nasz wpis? Bądź z nami na bieżąco w mediach społecznościowych!

5 3 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
6 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Maria
Maria
7 miesięcy temu

Świetny artykuł. Jestem pod wrażeniem PDF-a. Dawno nie widziała tam obszernego, bezpłatnego materiału do pobrania. Jestem właśnie na etapie tworzenia własnej strategii. Ten artykuł bardzo mi pomógł ogarnąć sobie wiele kwestii. Dziękuję i proszę o więcej!

Basia
7 miesięcy temu

Super wskazówki, wyczerpujące podejście do tematu 🙂

Agnieszka
Agnieszka
3 miesięcy temu

Pobrałam właśnie PDF. Bardzo mi pomoże! Dzięki!